تکنیک های عکاسی حرفه ای

چگونه از سوژه های فرعی برای جذابیت عکس ها استفاده کنیم

تکنیک های عکاسی حرفه ای که ما همگی به دنبال آن هستیم تا عکاس بهتری شویم از جمله موضوعاتی است که به آن میپردازم تا با استفاده یک تکنیک خاص و توجه به سوژه های فرعی که به نوعی تفاوت یک عکاس آماتور و حرفه ای است بتوانیم چند درصدی به کیفیات عکس خودمون اضافه کنیم.

یکی از این تکنیک های عکاسی حرفه ای استفاده از سوژه های فرعی است.

تکنیک های عکاسی حرفه ای

گیرا نبودن و به دل نشستن خیلی از عکس ها شاید به این دلیل است که عکاس به سوژه های فرعی به اندازه کافی توجه نمیکند. این سوژه ها هرچند نسبت به سوژه اصلی اهمیت کمتری دارند اما توی گیرایی عکس تاثیر زیادی دارند. سوژه هایی که نیاز به توجه بیشتری دارند مثل: زمینه پشت، زمینه جلو، آسمان و افق

۱٫ زمینه پشت

عکس ها از لحاظ تصویری آمیزه ای از دو جزء یا عنصر اصلی است.

یکی اصل سوژه و دیگری محیطی که آن را احاطه کرده است.

ما عکس های زیادی دیدیم که از حیث رنگ و طرح آنچنان گیره هستند

که خیلی وقت ها باعث انحراف توجه بیننده به سوژه اصلی میشود.

این یک مشکلی است که باید با انتخاب یک زمینه مناسب برطرفش کنیم.

الف) انتخاب زمینه مناسب

در قدم اول تشخیص به موقع زمینه نامناسب و انتخاب زمینه مناسب است.

پس باید بتونیم سوژه رو از دریچه چشم دوربین ببینیم.

ب) استفاده از فیلترهای رنگی

این مشکل که، همونی که ما در چشم خود میبینیم رو نتونیم ثبت کنیم وجود داره

مخصوصا اگر قصد عکاسی سیاه و سفید داشته باشیم، اگر دو رنگ متضاد هم

باشد برای مثال قرمز و سبز، باز هم در عکس سیاه و سفید به رنگ خاکستری با

چند درصد تغییر در تن رنگ مواجه میشیم که با استفاده از فیلترهای رنگی

میتونیم از حیث گرافیکی رنگ ها را متمایز کنیم.

ج) تنظیم نور

از نور میشه برای نشان دادن سوژه اصلی با استفاده از روشن تر کردن آن استفاده کرد،

چرا ئکه شیئی که نور بیشتری دیده از شیئی که نور کمتری دیده یا در سایه است

روشن تر به نظر میرسد که به این شکل میشه از لحاظ گرافیکی جداشون ساخت.

د) انتخاب عمق میدان

یکی از شیوه های موثر جدا ساختن سوژه از زمینه با استفاده از تضاد بین واضح و ناواضح است

که این روش علاوه بر جدایی گرافیک سوژه اصلی و زمینه ، بر عمق عکس هم تاثیر داره.

بخوانید : مقابله با ترس از حیوانات و راهکارهای آن

پ) پانینگ ( حرکت افقی دوربین )

یعنی کار کردن زمینه و واضح نشون دادن سوژه

تفاوت با مورد قبلی تو این بحث است که سوژه دارای حرکت سریع و یکنواخت است.

ح) زمینه یکدست و خنثی

برای رسیدن به حداکثر وضوح از زمینه های کاملا خنثی باید استفاده کرد

اگر قصد عکاسی توی منزل و یا استودیو را دارید استفاده از فون های رنگی و یا دیوارهای ساده

که رنگ های مختلفی دارند کار را برای شما راحت میکند و در فضای باز آسمان بدون ابر یا یکدست

پوشیده شده از ابر میتونه چنین زمینه ای باشد.

ذ) زمینه های ناقص 

این یک اشتباه معمول بین عکاسان است ولی خب بسیاری از این عکاس ها از همین

اشتباه به عنوان کارهای خلاقانه نام میبرند که درست هم هست، منظور نور کافی به

زمینه ندادن است که برای کارهای خلاقانه پرکاربرد است.

اگر هدف ما ثبت عکاسی با نور متناسب زمینه است باید از پشت زمینه نورسنجی انجام بگیره اما وقتی هدف ما نمایان کردن بیشتر سوژه نسبت به زمینه هست میتونیم از نور کمتری استفاده کنیم و اگر قصد عکاسی HighKey داریم میتونیم زمینه رو بیشتر از سوژه پرنور کنیم.

نمونه عکس پایین از عکس هایی است که من در استودیو عکس تو عکس با این نورپردازی گرفتم.

تکنیک های عکاسی حرفه ای

اشتباه رایج دیگه، افتادن سایه روی زمینه است.

باز هم لازم میدونم که تاکید کنم برای انجام کارهای خلاقانه حتی سایه روی زمینه هم میتونه برای ما ایجاد خلاقیت کنه ولی اگر هدف از بین بردن سایه ها باشه ۲ راه وجود داره، یکی اینکه سوژه رو با زمینه فاصله بدهیم و دیگری اینکه از نورهای مختلف اما به شدت یکسان برای از بین بردن سایه استفاده کنیم.

اشتباه سوم انتخاب زمینه ای که با گیرایی زیاد خودش باعث انحراف توجه بیننده عکس از خود سوژه میشه.

این اشتباه از عکاسانی است که برای جبران رنگ سوژه که ملایم است از رنگ های تند و درخشان استفاده میکنند. برای جبران این اشتباه میتونیم از رنگ های پاستلی یا یکدست استفاده کنیم.

۲٫ زمینه جلو

یکی دیگه از تکنیک های عکاسی حرفه ای استفاده از زمینه جلو است.

زمینه جلو همانند زمینه پشت از اهمیت زیادی برخورداره، عکاس میتونه با تاکید آگاهانه روی هرکدام از این زمینه ها، عکس رو از کیفیاتی برخوردار کنه که با اصل سوژه تناسب بیشتری داشته باشد.

بخوانیدعکاسی چیست ؟ ویژگی های بارز عکاسی نسبت به دیگر هنر های تجسمی

زمینه جلو عکس رو میتوان با روش های زیر تنظیم کرد.

۱٫ با حرکت بالا و پایین دوربین سطح زمینه جلوی عکس را کم یا زیاد کنیم.

۲٫ از لنزهای تله یا واید استفاده کنیم.

لنز تله باعث کم شدن عمق عکس و لنزهای واید موجب افزایش آن میشود.

۳٫ کنتراست بین زمینه جلو و پشت سوژه به عکس عمق بیشتری میدهد.

میتوانیم برای اینکار از طاق پنجره، درب، بین دو ستون استفاده کنیم که باعث عمق میشود  که اگه سایه های خشن تری وجود داشته باشد میتواند تاثیر بیشتری روی عمق عکس داشته باشد.

۳٫ آسمان

از دیگر سوژه های فرعی آسمان است که یکی دیگر از تکنیک های عکاسی حرفه ای به شمار میره.

بیشتر عکس های فضای باز معمولا هم قسمتی از زمین و هم قسمتی از آسمان رو دربرمیگرند.

در زمان عکاسی علاوه بر خود سوژه، ما باید به آسمان نیز اهمیت دهیم و با انتخاب آگاهانه محیط و فضای عکس را تغییر دهیم.

آسمان روی گیرایی عکس تاثیر زیادی داره، تاثیر سوژه ای که در نور شدید خورشید عکاسی میشه با تاثیر سوژه ای که در هوای ابری مورد استفاده عکاسی قرار میگیرد تفاوت فاحشی دارد.

آسمان های گوناگونی وجود داره، آسمان یکدست پوشیده شده از ابر که در بینند عکس احساس آرامش به وجود می آورد، آسمان پوشیده از ابرهای سهمگین که عکس رو هیجان انگیز میکند و یا آسمان های پوشیده از مه و غبار، برف و باران، آسمان با هر رنگی از سفید و خاکستری گرفته تا طلایی.

آسمان به دو طریق قابل کنترله. منتظر آسمان دلخواه ماند ( که خیلی زمان بر میشه ) و یا اینکه از فیلترهای نورشکن ( پولارایزر ) و انواع فیلترهای رنگی استفاده کرد.

۴٫ افق

افق آخرین مورد از سوژه های فرعی در تکنیک های عکاسی حرفه ای است.

اهمیت افق اینه که عکس رو به دو بخش تقسیم میکنه، بنابراین شکل آن روی گیرایی عکس تاثیر میگذارد.

تا آنجا که به تعادل عکس مربوط میشود قرار گرفتن خطی که زمین و آسمان را از یکدیگر جدا میکند ( افق ) تاثیر مهمی روی حالت عکس میگذارد. هرقدر افق عکس پایین تر و در عوض وسعت آسمان بیشتر باشد عکس سبک تر و فضایی بوده و روی وسعت حوزه دید تاکید میشود.

برعکس هرچقدر سطح افق بالاتر باشد و آسمان کمتری در عکس دیده شود عکس سنگین تر و زمینی تر و در نتیجه روی جزئیات تاکید بیشتری خواهد شد.

مثلا عکس هایی که از کوهستان ها و آسمان خراش ها میگیرند چون دارای افق موج دار یا دندانه دار است نوعی دگرگونی یا حالتی دراماتیک به عکس میدهد که هرچقدر پستی و بلندی چنین افقی بیشتر باشد تاثیر آن نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد.

مطمئنا این بخشی از تکنیک های عکاسی حرفه ای است ما همانطور که عرض کردم با رعایت کردن همین نکات میتونید درصد خیلی زیادی به بهترشدن عکس هاتون اضافه کنید.

ممنون میشم اگر نظری در مورد این مطلب دارید در قسمت دیدگاه ها با بنده مطرح کنید.

ییشنهاد میکنم بخوانید : آموزش نورپردازی در فضای باز «قسمت پنجم»

 

0/5 ( 0 نظر )
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید