انواع سوژه در عکاسی

چگونه سوژه های خود را برای عکاسی بهتر، دسته بندی کنیم ؟

انواع سوژه در عکاسی مطلبی است که امروز راجع به آن صحبت خواهیم کرد چون از بهترین راه های اینکه از سوژه مورد تظر خودمون به چه صورتی عکس بگیریم این است که بتونیم آن ها را دسته بندی کنیم.

انواع سوژه در عکاسی

یک عکاس در فرآیند عکاسی خودش با سوژه های مختلفی مثل اجسام بی جان، انسان، کهکشان، گیاه جاندار و… روبرو میشه پس چه خوبه که بتونه طبیعت سوژه رو شناسایی کنه، ما برای اینکار اجسام رو طبقه بندی میکنیم.

در گروه اول سوژه های ساکن و در گروه دوم سوژه های متحرک هستند.

الف) سوژه های ساکن

سوژه های ساکن همان سوژه های بی حرکتی هستند که روزانه ما اون ها رو میبینیم

مثل: مناظر، درختان، گل و یا ساخته دست انسان ها مثل ساختمان ها، ماشین آلات،آثار هنری و مدل هایی که در وضعیت خاصی قرار داده شده اند.

خوبیه عکاسی از سوژه های ساکن اینه که شما وقت کافی برای عکاسی دارید

و میتونید با حوصله از تمام زاویه های سوژه عکاسی کنید و اگه تنظیبمات خاصی

نیاز باشه با دقت بیشتری انجام بدهید.

نکاتی نیز حتما باید برای عکاسی از سوژه های بی حرکت رعایت کنید.

۱٫ به سمت سوژه یورش نبرید

۲٫ سوژه فرار نمیکنه پس نهایت استفاده رو ببرید.

۳٫ از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بدید.

ب) سوژه های متحرک

سوژه هایی که جنبش دارند و در شکل آن ها تغییری داده میشه

مثل: انسان ها، جانوران، رویدادهای ورزشی، حوادث جنگی و هر اشیایی که در حال حرکت هستند.

در این مواقع شما نباید فرصتی رو از دست بدید چرا که شاید دیگه همچین فرصتی گیرتون نیاد.

پس بهترین حالت ممکن عکاسی پشت سر هم است و رمز موفقیت در سوژه های متحرک، داشتن آمادگی است.

این آمادگی فقط گوش به زنگ بودن نیست، بلکه توانایی لحظه حساس رو پیش بینی کردن است.

حداقلش این باشه که اطلاعاتی از چگونگی تحولات و تغییرات سوژه داشته باشیم تا بتونیم روش مناسبی رو اتخاذ کنیم.

این یک روش طبقه بندی از انواع سوژه در عکاسی بود اما میتونیم به یک روش دیگه هم طبقه بندی کنیم.

بخوانیدعکاسی چیست؟ 

سوژه های قابل لمس و غیرقابل لمس

قابل لمس مثل انسان ها، خانه ها و هرچیزی که میتونیم به آن دست بکشیم اما روی صحبت من با سوژه های غیرقابل لمس است،

یعنی میشه از سوژه های غیرقابل لمس عکاسی کرد ؟ حتما میشه

شادی یک کودک، شیرینی یک لبخند، خشم، زیبایی یک شخص همه این ها جزو همین دسته هستندکه اگر روی بیننده تاثیری نذاره فقط به درد یک کاتالوگ بدون مفهوم میخوره.

عکاسی از سوژه های غیرقابل لمس منهای کیفیات غیرقابل لمس آن ها کار ساده ای است ولی زمانی که این کیفیات به کار رود عکس قابل توجه به نظر میرسد.

چرا بعضی از عکس ها مثلا کارت پستال ها نامفهوم هستند ؟

چرا بعضی عکس ها زیبا و بعضی دیگر زشت به نظر می آیند ؟

چون کیفیات غیرقابل لمس و نیرویی که احساس رو تحت تاثیر قرار بده در اون وجود نداره.

عکاس موفق کیست ؟

تفاوت عکاس ها هم در همینه که عکاسانی موفق تر هستند ( به ویژه در بحث تبلیغات )

که بتوانند این کیفیات رو نشون بدهند، تا وقتی انگیزه حسی در میان نباشد کسی به یک

قوطی سیگار یا یک اتومبیل نگاه نخواهد کرد. برای اینکه بیننده بپذیرد محصولات مشابه،

زیباتر و کارآمدتر است بایستی چنین کیفیت غیرقابل لمسی را به بیننده نشان دهد.

اینکه یک عکس تا چه حد می تواند اینگونه کیفیات را نشان دهد به این بستگی داره که خود عکاس چقدر به این کیفیات حساس بوده که بتواند مهارت و توانایی بیان آن را در عکس هایش داشته باشد.

شما برای اینکه بتوانید عکس هایی که از ویژگی های غیرقابل لمس برخواردار باشد، بگیرید باید از سوژه های فرعی که روی گیرا بودن عکس های شما تاثیر داره آگاه باشید.

پیشنهاد میکنم علاوه بر مطلب انواع سوژه در عکاسی ، مطلبی که مربوط به سوژه های فرعی است را هم بخوانید:

چگونه از سوژه های فرعی برای جذابیت عکس ها استفاده کنیم ؟

 

0/5 ( 0 نظر )
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید